06.04.24 | BRANDING

6 błędów w projektowaniu
i wyborze logo

Pierwsze wrażenie jest najważniejsze. W przypadku Twojej firmy tym pierwszym wrażeniem jest często logo. To ono buduje branding i rozpoznawalność marki i przyciąga potencjalnych klientów. Zastanawiasz się nad stworzeniem logo, ale obawiasz się popełnienia błędów?

Sterta papierów na biurku.

Błędy w projektowaniu logo mogą zniweczyć Twoje starania. Przeładowane elementami, źle dobrane kroje pisma lub kolory mogą sprawić, że logo będzie wyglądać amatorsko i tanio, co w efekcie odstraszy klientów.

W dalszej części artykułu omówimy 6 najczęstszych błędów popełnianych przy projektowaniu logo, aby uświadomić Ci, jak ważne jest odpowiednie logo - pierwszy element Twojej identyfikacji wizualnej.

1. Zbyt wiele elementów i brak skalowalności

Logo powinno być proste i łatwe do zapamiętania. Przeładowanie go elementami, takimi jak ikony, zdjęcia czy skomplikowane fonty, może sprawić, że stanie się ono nieczytelne i mało efektywne. To niepotrzebnie rozprasza uwagę i sprawia, że jest ono trudniejsze do zapamiętania.

Logo musi być również dostosowane do różnych sytuacji i skalowalne, gdyż podczas jego zmniejszania wszystkie elementy muszą pozostać czytelne Trzeba też pamiętać o tym, że logo będzie używane w różnych sytuacjach, np. na długopisie, ołówku czy jako ikona przy adresie strony w przeglądarce. Skupienie się na prostocie i klarowności jest kluczowe, dlatego minimalizm rządzi!

Ważne, by pamiętać o aspektach technicznych logo, takich jak format i wektorowość, aby zapewnić możliwość skalowania bez utraty jakości.

Wizytówka Szkoły muzycznej w Gowidlinie z logo.
Logo musi być skalowalne i dostosowane do użycia na niewielkich przestrzeniach. Przykład wizytówki z logo, więcej możesz przeczytać tutaj.

masz pytania? jestem do twojej dyspozycji

skontaktuj się ze mną

2. Zły dobór fontów

Lepiej unikać krojów, które są zbyt wyzywające lub trudne do odczytania w logo. Zamiast tego, postaw na takie, które są czytelne i pasują do charakteru twojej marki. No i nie przesadzaj z ilością różnych krojów, żeby logo nie wyglądało jak bałagan.

Pamiętaj, żeby mieć licencję na używane fonty. To ważne! Wybierając odpowiednie kroje, nie tylko zrobisz dobre wrażenie swoim logo, ale też ułatwisz sobie życie przy projektowaniu innych materiałów dla marki, czy całej identyfikacji wizualnej.

Widok na kostki scrabble układające się w napis font.
Sam dobry font zastosowany w logotypie może przywoływać skojarzenia z marką.

3. Ślepe podążanie za trendami

Oczywiście, logo powinno być na czasie i wpisywać się w aktualne trendy. Ale uwaga - to nie znaczy, że musisz ślepo podążać za każdą nową modą! Warto być trendy, ale też pamiętać o tym, że logo ma być ponadczasowe i uniwersalne.

Jednym z głównych błędów jest mocne upodobanie się do aktualnych trendów, które z czasem mogą przemijać. Logo stworzone w oparciu o chwilowe mody może wydawać się atrakcyjne dzisiaj, ale za kilka lat może stracić swoją aktualność i wydawać się przestarzałe. Jeszcze niedawno śmieszna była dla nas moda z lat 80. czy design z lat 90., a dzisiaj świetnie się bronią. 

Lepiej więc projektować logo, które będzie odzwierciedlać obecne trendy, ale też będzie miało to coś, co pozwoli mu przetrwać próbę czasu. Bo rebranding to nie tylko kosztowna sprawa, ale też niezły zawrót głowy dla twojej marki. Ważne jest, żeby logo było świeże i aktualne nie tylko teraz, ale też za kilka lat.

4. Brak oryginalności

Twoje logo powinno być oryginalne i wyróżniać się na tle konkurencji. Ślepe kopiowanie innych logotypów może sprawić, że Twoja marka będzie postrzegana jako mało profesjonalna i pozbawiona kreatywności. Stosowanie gotowych narzędzi lub dostępnych masowo gotowych szablonów sprawia, że logo staje się jak każde inne i nie wyróżnia się, przez co nie pełni swojej roli i pieniądze na nie wydane idą na marne. Po prostu zakupienie gotowego logo do swojej firmy oznacza, że nie inwestujesz w swoją unikalność, a to może być stracona okazja na zapadnięcie w pamięć potencjalnych klientów.

Inwestując trochę więcej czasu i wysiłku w projektowanie logo, możesz stworzyć coś naprawdę oryginalnego, co przyciąga uwagę klientów. Pomyśl o tym, do kogo kierujesz swoje usługi i jakie wartości chcesz przekazać. Dopasowane logo będzie wyrażać ducha Twojej marki w pierwszym kontakcie z klientem i zachęci go do skorzystania z usług. To inwestycja, która zwróci się w dłuższej perspektywie.

5. Brak dopasowania do branży

Logo powinno być dopasowane do branży, w której działa firma. Na przykład, logo firmy prawniczej powinno być poważne i profesjonalne, podczas gdy logo firmy dla dzieci może być bardziej kolorowe i zabawne. I tu znowu jeśli nie będzie ono indywidulanie dostosowane do ciebie i nie będzie poprzedzone badaniami oraz zrozumieniem Twojej marki, może przynieść więcej szkód niż korzyści.

Logo firmy Detal Konserwacja zabytków

zobacz dlaczego tak ważne jest dobre logo

więcej

6. Niewłaściwe kolory, proporcje, brak pola ochronnego

Unikaj krzykliwych i niepasujących do siebie kolorów. Kolory mają ogromny wpływ na postrzeganie marki. Wybór nieodpowiednich kolorów może przekazać nieprawidłowe skojarzenia lub sprawić, że logo będzie trudne do czytania. Przed dokonaniem wyboru kolorów, przemyśl, jakie uczucia lub skojarzenia mają one wywoływać u odbiorców, oraz sprawdź, jak będą one wyglądać na różnych tłach. 

Warto pamiętać, by nie zmieniać proporcji logo podczas używania, i zawsze zachować minimalny odstęp od innych elementów. Dobrym rozwiązaniem jest przyjęcie np. wielkości litery z logotypu jako minimalnej odległości logo od innych elementów. Dużym ułatwieniem jest tworzenie logo na siatce, co pozwala uporządkować elementy wewnątrz logo.

Logo na siatce i z polem ochronnym
Przykład logo rozpisanego na siatce proporcji o polu ochronnym wysokości litery z logotypu. O realizacji możesz przeczytać tutaj.

Podsumowanie

W dzisiejszym wpisie pokazałem kilka kluczowych błędów, których należy unikać podczas projektowania logo. Przede wszystkim, trzeba dobrze przemyśleć co chcemy pokazać naszą identyfikacją wizualną marki, jakie wartości mamy do przekazania i do kogo chcemy trafić. Należy przemyśleć każdy element i zachować umiar, bo w tym przypadku efekciarstwo się nie opłaci. Warto w tym względzie zaufać profesjonaliście, co może nam oszczędzić czasu, nerwów, a ostatecznie szybko się zwrócić.

06.04.24 | BRANDING

Autor: Kacper

Dziękuję za uwagę. Mam nadzieję, że pomogłem. Po więcej artykułów zapraszam na mojego bloga.

porozmawiajmy

Jesteś zainteresowany współpracą? Chciałbyś rozwiać wątpliwości? Zapraszam do kontaktu ze mną!

email: kacperkij@gmail.com
tel.: +48 511 602 381
+47 968 120 54

Dziękuję za wiadomość :) Otrzymasz odpowiedź najszybciej jak to możliwe.
Coś poszło nie tak. Uzupełnij proszę wszystkie pola.